1- مبانی انسان شناختی و فلسفی
ضرورت باز فهم متون کهن اسلامی برای ساختن تمدن نوین اسلامی
هستی شناسی و انسان شناسی بازتابیده در نامه ۳۱ نهج البلاغه
رابطه پیش رفت دنیوی با معنویت برپایه نامه ۳۱ نهج البلاغه و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
نسبت میان تقوا، پیش رفت و تمدن سازی در نامه ۳۱ نهج البلاغه و بیانیه گام دوم انقلاب
فلسفه مسئولیت اجتماعی جوانان از منظر نامه 31 نهج البلاغه
2- تحلیل های متن پژوهانه بیانیه گام دوم و نامه ۳۱ نهج البلاغه
تحلیل گفتمان تطبیقی نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
تحليل خطاب های امام علی (ع) به جوانان از منظر روان شناسی تربیتی
تحلیل محتوای نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
تحلیل گفتمانی نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
تحليل نشانه شناسانه نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
داده کاوی متن نامه 31 و بیانیه گام دوم
3- اخلاق، معنویت و نقش آفرینی جوانان
خودسازی، تاکید گذشتگان، نیاز امروز
معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم و نامه ۳۱ نهج البلاغه
تربیت جوانان و نقش آن در تحقق تمدن نوین اسلامی
بازتاب های خطاب پدرانه در نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
الگوهای تربیت جوانان در نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
راهکارهای امید آفرینی در جوانان برپایه نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
مطالعات موردی؛ الگوهای عملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی
4- مسئولیت اجتماعی جوانان و تمدن سازی
رسالت نسل جوان
نقش زن جوان در تمدن سازی با تاکید بر آموزه های نهج البلاغه
رابطه مسئولیت اجتماعی انسان با حقوق شهروندی
مسئولیت جوانان در ترویج ارزش های دینی برپایه نامه ۳۱ و بيانيه گام دوم
چالش های پیش روی جوانان در تحقق تمدن نوین اسلامی و راهکارهای قرآنی - روایی
تجارب بین المللی؛ مقایسه و بررسی راهکارهای توسعه فرهنگ احساس مسئولیت اجتماعی در سطح جهانی
5- چالش های اقتصادی جوانان و تمدن سازی
اقتصاد مقاومتی به مثابه مسئوليت اجتماعی جوانان
نقش جوانان در توسعه پایدار؛ تحلیل مسئولیت های اجتماعی و محیط زیستی جوانان در دنیای امروز
اقتصاد مقاومتی و مسئولیت جوانان از منظر نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم
چالش های نوین جوانان در تحقق تمدن نوین؛ فقر، اشتغال، سبک زندگی...
6- هویت ؛ جوان ؛ علوم اجتماعی و رسانه
جامعه شناسی نسلی و انتظارات از نوجوانان در گام دوم انقلاب
سواد رسانه ای و فضای مجازی همچون ابزار ترویج ارزش ها
نقش شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه ای، دیجیتال مارکتینگ و دیگر امکانات فضای مجازی در ترویج بیانیه گام دوم انقلاب
نقش رسانه و فضای مجازی در ترویج مفاهیم نامه ۳۱ و بیانیه گام دوم با توجه به مخاطب جوان